Landrover Serie III
Mijn tweede S3, de 69-KGR-7, was een 88er met een 2.25L diesel motor. Het karretje zag er niet uit toen ik haar kocht. Van de buitenkant had ze 10 verschillende kleuren. Binnen lag er nog een baal hooi in en wat paardenstront. Uiteindelijk heb haar leuk op weten te knappen en voor de zomer 2011 van een zandkleurige soft-top voorzien. Net toen ik met een nieuw LR-project begon brak de distributieketting van mijn 88'er. Uiteindelijk een 2e-hands 2.5L diesel motor uit een Defender erin laten zetten. Die zwaardere motor ervaarde ik als een groot verschil. Ze had plots een stuk meer ’power’.
Omdat ik met het nieuwe project bezig was en geen twee hobby-auto’s voor de deur wil hebben, heb ik haar verkocht. Soft-top All Wheeltrim Ltd. Verf body Hammerride Stand-groen Verf top Hammerride beige Als je wilt kun je een filmpje bekijken van de 88er in de sneeuw. Ik was samen met mijn zoon de 4x4 en 4x2 in sneeuw aan het testen.
|
|
Het Land Rovertje met haar Grote Broer.
Hans Gielens, uit de Peel, heeft mijn kleine Land Rovertje gekocht.
Hans gebruikt de S3 voor het vervoer van vers gekapt hout. Het bos in, door de modder, het Land Rovertje scheurt overal doorheen. Ook een last van 2 ton zand en hout is geen enkel problem.
Hans zijn broer heeft een 16 ton’s sleutelbrug en daar wordt het karretje onderhouden. Onlangs was de brug hard nodig want de 88er had problemen met de versnellingsbak. Ze wilde niet meer van de 3e naar de 4e versnelling. Dat is natuurlijk stevig balen, maar Hans is niet bij ‘de pakken gaan neerzitten’. Een paar avondjes lekker sleutelen en hij had de veroorzaker gevonden. Een veer van de 3e/4e synchronizer unit van de main shaft in de versnellingsbak was gebroken. Wat een gebroken veertje al niet teweeg brengt. Versnellingsbak eruit. Bak stoomcleaner om plezieriger te kunnen werken. Van de as waren, waarschijnlijk, door de gebroken veer, ook twee tanden van de onderste as beschadigd. Die zijn natuurlijk direct ook weer vervangen. Nieuwe veer erin, alles weer monteren en direct nieuwe keerringen en pakkingen installeren. Snel gezegd, maar uiteindelijk een fikse klus. Petje af voor Hans! Hopelijk doen dit soort problemen zich de komende jaren niet meer voor!
Onlangs nog kontakt gehad met Hans. Het Land Rovertje is nu een paar jaar in bezit van Hans en ze loopt nog als een zonnetje. Natuurlijk was er wel wat te sleutelen zoals het vervangen van de uitlaat, accu’s, banden, waterpomp, fuse’s afstellen, startmotor reviseren en wat elektriek kleinwerk.
Het Land Rovertje ‘at work’ tijdens houtkap in de bossen van de Peel.