Landrover Serie III
Remmen De remmen van mijn Laro's geven vaak problemen. Op het prikkersforum kwam ik de volgende vraag tegen over de remmen van de 109, hetgeen mij zeer bekend voorkwam. Wanneer ik bij mijn Land Rover 109 diesel de rem intrapt, heeft de auto de neiging naar rechts te gaan. Arnold van het prikkersforum weet te vertellen dat er maar een oorzaak waardoor een systeem niet goed remt en dat is dat de wrijvingsweerstand tussen de schoen en de trommel niet voldoende is. Dat kan drie oorzaken hebben: Niet het hele oppervlak van de schoen raakt de trommel. De schoen staat dan bijvoorbeeld scheef t.o.v. de trommel. Of de trommel is nat of vet. Of de schoen en trommel zijn zo ver gesleten dat de schoen niet stevig genoeg meer tegen de trommel gedrukt kan worden. De remcilinders worden maximaal naar buiten gedrukt en kunnen dus niet verder. Of je hoofdremcilinder is dan maximaal ingedrukt en kan dus ook niet verder. Maar dat merk je aan het tot op de bodem gaan van je rem en dan nog niet voldoende remmen. (Dit alles zonder dat er lucht in het systeem zit of dat er defecte slangen zijn natuurlijk). Hij vermoedt dat in dit geval de oorzaak ligt in een lekkende remcilinder. Als de wagen naar rechts trekt moet je het dus zoeken in de linker voorrem. Dat lekken hoeft maar een paar druppels te zijn. Je hoeft het dus niet te merken aan vloeistof verlies of druppels aan je trommels. Een filmpje vloeistof in je trommel is voldoende. Een andere mogelijkheid is een lekkende oliekering. Je moet gewoon je wiel en trommel verwijderen en kijken wat je aantreft. Als je schoenen nat zijn niet gaan knoeien met schoonmaakmiddelen maar gewoon nieuwe plaatsen. En uiteraard je lekkende cilinder vervangen voor een nieuwe. Bij nieuwe remschoenen moet je ze zowel linksvoor als rechtsvoor vervangen uiteraard.. En ga als je de boel gerepareerd hebt even langs een garage en vraag of je op de testbank mag om te kijken of alles echt in orde is. Dat hoeft niet de wereld te kosten. Nog even iets over remdruk en afstelmogelijkheden. Tegen elke vierkante mm aan de binnenzijde van je leidingen wordt dus even hard door de vloeistof gedrukt. Dus ook tegen de binnenzijde van je cilinders die daardoor naar buiten gaan. De kracht die de cilinders naar buiten uitoefenen is dus links en rechts altijd gelijk. De stellertjes hebben niets met de remwerking te maken maar bepalen uitsluitend de slaglengte van de pedaal. De kracht die de cilinders op de remschoenen uitoefenen is links en rechts altijd gelijk. Met de stellertjes bepaal je alleen de parkeerstand maar. De remschoenen liggen op de stellertjes als je niet remt. Als je gaat remmen komen ze er vanaf en worden door de cilinders tegen de trommels gedrukt. De stellertjes doen dan dus inderdaad niets. Leendert meldt dat een cilinder ook vast kan zitten. Dan is er dus geen lek of vet te vinden maar 1 remschoen doet niet meer mee. Hoe je de reparatie moet uitvoeren staat stapsgewijs beschreven in de technische handleiding veldonderhoud vrachtauto, algemene dienst: 0.75 ton, 4 x 4, Land Rover van de Koninklijke Landmacht. Ontluchten Het ontluchten vind ik altijd een hele opgaaf. Waarom was het ontluchting systeem van de remmen niet vereenvoudigd ? Tony Kalf, ex Sgt. TD vindt dat met het systeem niet veel mis is. Ten tijde van de landmacht werd het ontluchten onder druk gedaan (2e echelon). Hulpgereedschap werd vaak zelf bedacht en/of gemaakt door de monteurs van het leger. De monteurs waren vaak zeer inventief en daarom ook zo goed in het oplossen van problemen die niet in de handboeken stonden. |
|