Mijn site

  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer

Draak H-107


​Volgende Informatie ontvangen in April 2020: 

Boerma Draak H 107
 
Bouw
In de werkweek van zaterdag 14 tot en met vrijdag 20 november 1942 werd in Aalsmeer op scheepswerf “De Vlijt” van de gebroeders De Vries begonnen met de bouw van twee Draak zeiljachten onder bouwnummer 428.
 
Met het ‘opstellen’, dat is het opzetten van de spanten of de mallen op de kielbalk, werd begonnen op donderdag 5 december, dit werk was klaar op zaterdag 14 december 1942. De draak die voor B.J. Boerma was bestemd, was omstreeks juni 1943 gereed, want in die maand werd door zeilmaker C. Hali het zeiljacht getuigd. Hali had zijn werkplaats op het werfterrein van “De Vlijt”. Voor het materiaal inclusief het tuigloon rekende hij
ƒ 373,35
 
In het werfarchief zijn nog enkele andere posten van deze draak terug te vinden, bijvoorbeeld dat voor hout, ander materiaal en verf ƒ 2881 werd berekend. De kostprijs, zonder zeilen, was ongeveer ƒ 3254.
De verkoopprijs werd vastgesteld op ƒ 4750, de opdrachtgever betaalde dit als volgt: een voorschot van ƒ 1000 op 25 maart 1943 en in april en mei de rest, namelijk ƒ 3750.
Tot slot, op 5 juni 1943 volgde nog ƒ 30 voor meetloon aan de watersportbond. De draak moet toen het nummer H 107 hebben gekregen, zo is het ook in het Drakenregister genoteerd.
 

 
Vervolg
Daarna is de geschiedenis van deze draak tamelijk vaag. Door de oorlog gedwongen stichtte de Nederlandse Zeil- en Roeivereniging (zonder het predicaat Koninklijke!) voor de zeilers een soort wedstrijdcentrum bij de Westeinderplassen in Aalsmeer. Dit terrein werd aangeduid als ‘Bloemeneiland’. Bij de zeilwedstrijden die hier in het begin van augustus 1943 nog mochten worden gehouden deed volgens een krantenbericht
B.J. Boerma mee met de draak “L.C.H. Doorman”. Was dit de H 107?
 
Indonesië
Pas in juni 1951 komen we draak H 107 weer tegen, maar dan in het voormalige Nederlands Indië. De draak zeilt bij Tandjong Priok in de baai van Batavia wedstrijden met de scheepsnaam “Frieda IV”. De stuurman-eigenaar is J. (Jan) H. Kok die al in het voormalige Nederlands Indië een bekende wedstrijdzeiler was, steeds met boten die de naam “Frieda droegen.
Kok en de draak “Frieda IV” behalen tussen 1950 en 1956 zoveel overwinningen dat voor hen in het blad de ‘Java Bode’ als bijnaam “Altijd-Nummer Een” wordt gebruikt.


Draken naar Varkenseiland
Bijna elk jaar werd voor de drakenklasse een 24-uursrace met een lengte van 100 mijl georganiseerd. De wedstrijd begon in de haven van Tandjong Priok en de baan liep via het ongerepte en met bos bedekte eilandje Zuidwachter naar Pulau Babi, oftewel ‘Varkenseiland’.
Gezien de vele riffen, kleine eilanden en zeestromen vereiste de race veel stuurmanskunst en navigatiekennis van de deelnemers. Verschillende keren won stuurman Jan Kok met zijn H 107 “Frieda IV” deze wedstrijd.
 
Slot
De zeilers in en rond Djakarta waren lid van de zeilvereniging “Tandjong Priok” dat in het bezit was van een prachtig clubhuis, vlak aan zee gelegen. In 1957 komt aan dit alles een eind als de Nederlanders Indonesië moeten verlaten. In november van dat jaar werd de Jachtclub in Tandjong Priok definitief gesloten en maakte later plaats voor een havenuitbreiding. Onbekend is wat er met de draken en de andere zeiljachten gebeurde.
 
Huib de Vries,
Maart 2020
Samengesteld met dank aan Wim ter Horst en krantenberichten via ‘Delpher’
Maart 2020
 

Update 2016 

​De opdrachtgever was B.J. Boerma uit Amsterdam. Ons bouwnummer was 428-2 en met de bouw werd begonnen in de week van 14 tot 20 november 1942, de draak werd opgeleverd op 20 oktober 1943. De prijs was f. 4750,--.
 
Bouwnr. 428-2,         nov. 1942 – 20 okt. 1943
ƒ 4750
…………                             1943            B.J. Boerma, Amsterdam
 
Via Delpher (inhoud oude kranten) kom ik zojuist de uitslag van de Holland Week I van augustus 1943 in de Gooi en Eemlander tegen:

Ochtend, Drakenklasse B: 1. Brinio II, stuurman H. Kolff; 2. L.C.H. Doorman, stuurman B.H. Boerma.
De middagwedstrijd laat dezelfde uitslag zien, alleen dan wordt de naam van de stuurman als B.J. Boenma geschreven.

Dit moet dus wel B.J. Boerma zijn, eigenaar van de H 107. Echter, zijn draak was in augustus 1943 nog in aanbouw… 
In je register komt de draaknaam L.C.H. Doorman niet tegen. Raadsel?


Info : Huib de Vries, Jachtbouwer De Vries/Vlijt, Aalsmeer.

Foto
Uit het Debiteurenboek van C. Hali, Draak voor B.J. Boerma

Foto
Het “Bloemeneiland” in Aalsmeer tijdens de oorlog met enkele draken 

Foto
​Omslag van het clubblad van de Koninklijke Zeilvereniging Tandjong Priok, 20 juli 1950
 H 107 “Frieda IV”

Foto
Java Bode, 20 september 1954

Foto

Foto
Links H 107 “Frieda IV”, midden op de achtergrond het clubhuis in Tandjong Priok.
Rechts H20 “Karin”, gebouwd bij werf Het Fort, 1937 en geheel rechts H 140 “Hathi II”, gebouwd bij E. v.d. Stadt in 1947. Foto niet gedateerd.


Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer