Jaar
|
Zeil/Naam
|
Bouwjaar/Bouwer/Eigenaar/Info
|
Klik op de zwarte hyperlink knop om het volledige verhaal van deze Draak te lezen.
50-64 64 84 |
Noorman
Noorman Noorman |
1950, Baay, Loosdrecht H. W. F. van der Steen, Leiden W. H. van der Steen, Leiden J. G. Bruins, Doorspijk & Bennekom Geldige meetbrief in 1991 Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum |
De Braassem, 1950.
|
"De H-22, 57, 107, 137, 144, 154 en enkele andere Draken, tijdens wedstrijdjes op de rede van Tanjung Priok, Djakarta, in de jaren '50".
"Strijden voor de 1ste plaats, met in de achtergrond het clubhuis van de Bataafsche Jachtclub".
53-65 65 71 73-78 82 83 87-91 |
H-158
Havry II Taaora Tchaïka Tchaïka Tchaïka Tchaïka Tchaïka |
1953, Victoria / Oostduitse Draak?
H. A.S. van Harlingen, Wassenaar W. G. van der Upwich, Amstelveen A. J. de Haes, Middelburg H. Vijge, Sneek Rijnsoever, Nederhorst ten Berg Noorda, Weesp Waars, Zeewolde Geldige meetbrief in 1991 Draak komt voor op de VKSJ lijst van 2018. Boot hoogstwaarschijnlijk actief |
55-57 57-59 59-66 66 ? 0?-15 16 |
Oranje
Oranje Norremeer II Prins van Oranje |
1954, Abeking & Rasmussen Syndicaat 'Oranje', S. de Wit, Den Haag J. C. P. Hofkes, Den Haag J. C. Hofkes, Den Haag A. B. Star, Voorburg Voorwaardelijke meetbrief in 1966 Voor Dhr. Star is de meetbrief niet in orde gemaakt, hij heeft destijds wel de daarvoor verschuldigde meetgelden betaald. Oude meetbrieven bij KNWV. Verder niet geregistreerd Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum Dhr. D.J.W. IJdo, Fort Marina, Warmond In opslag te Warmond 2015. Gerestaureerd 2016 door 'Vrienden van Draak Oranje'. Actief |
"De 160 'De Oranje', als 'nieuw' en in volle glorie".
|
Er zijn veel foto's van de H-160.
De H-160 was de Olympische boot voor de Olympische spelen in Australie.
De spelen zijn door de Hongaarse Opstand en de daarop volgende Russische onderdrukking niet doorgegaan..
De H-160 'op haar rug' in de loods van Muiden tijdens haar restauratie in 2016/17.
Rob en ik (Jan K.) doen een rondje Pampus. Ze zeilt fantastisch.
"In de periode dat de 160 en de 161 naar Nederland kwamen, nam de populariteit van de Draak sterk af. De reden hiervan is onbekend".
55 ? |
H-162
Oberon |
1955, Verhoef
W. Grimm, Leiderdorp Boot verkocht naar Duitsland |
53-60 60-64 |
H-163
Vagans Semper De Halve Maen |
1955, J. W. Valentijn & Zn., Langweer
C. Groot, Aalsmeer J. J. de Jongh, Veendam Verder niet geregistreerd Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum |
De H-163 in aktie!
.
.
De H-164 in aktie tijdens een zeilwedstrijd.
53-63 63 |
H-167
Boreas Boreas |
19??, Wed. K. Brouwer, Zaandam
J. P. Visser, Zaandam R. C. P. Hable, Den Haag Verder niet geregistreerd |
57-58 58-63 63-65 65-66 66 ? 91 ? |
H-168
Dirck Duyvel Dirck Duyvel Settan Melindo Tiamat Tiamat |
1957, Erich Schaal, Berlijn
R. W. van der Laan, Santpoort P. Poorter, Alkmaar K. A. Poortman, Bilthoven K. A. Poortman, Essen, Duitsland N. H. Andriessen, Overveen Meetbrief verlopen W. Th. M. Schneemann, Nijmegen Geen geldige meetbrief in 1991 Draak komt voor op de VKSJ lijst van 2018. Boot hoogstwaarschijnlijk actief |
57-64 81-21 21 |
Sesha
Seisha |
1956, J. Th. Josseaud, Haarlem J. Th. Josseaud, Haarlem Engelsman Fred Reefman Actief |
Zeilen op de rede van Den Helder.
Angstaanjagend wolken boven ruim water en tegelijk prachtig licht op H-172.
58 91 91 16 21 |
De Goede Hoop
De Goede Hoop ------------ ------------ Hendrikje II |
1958, E.G. van der Stadt, Zaandam KMJC, Den Helder J. C. M. van Haastrecht, Blaricum Geldige meetbrief in 1991 Ze was te koop in Juni 2016. Bart van Nunen, Amersfoort. |
Alle vijf op een rijtje: de Van de Stadt-draken van de KMJC: de H-171 (Groene Leeuw), de H-172 (Halve Maen), de H-173 (Goede Hoop) H- 174 (Prins te Paerdt) en H-175 (Bonte Haen). De boot op de voorgrond is de H-173.
De prachtig gerestaureerde H-173, in volle glorie, op het Gooimeer in 2021.
58 91 91 |
H-174
Prins te Paerdt Prins te Paerdt ---------- |
1958, E.G. van der Stadt, Zaandam
KMJC, Den Helder A. P. M. van Dijk, Den Bosch Geen geldige meetbrief in 1991 Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum |
58 ? 81-88 91 -- 20 20/21 |
Bonte Haen Bonte Haen Bonte Haen Bonte Haen ---------- ---------- ---------- |
1958, E.G. van der Stadt, Zaandam KMJC, Den Helder Ph. Rijkuiter, Rotterdam J. C. Smidt, Enschede G. R. Jager, Loosdrecht Geen geldige meetbrief vanaf 1988 Pieter Walker Marnix Bogert, Haarlem |
De H-175 zag er niet zo fraai uit toen ik haar zag in de 2021.
Een, terechte, trotse Marnix in zijn prachtig gerestaureerde H-175, onder vol zeil op 'de Mooie Nel' , Haarlem (22-Aug.-2023).
1954? |
?
|
Bongert, IJmuiden Handelmaatschappijk Vekanto, Den Haag Chileense Marine |
1954? |
H-177
? |
Bongert, IJmuiden
Handelmaatschappijk Vekanto, Den Haag Chileense Marine |
Eén van de twee Draken die werden gebouwd voor de Chileense Marine door de Fa. Borgart Bootbouw, Middenhavenstraat 39, IJmuiden.
61-71 71-77 77-85 85 ? |
Wyvern
Wyvern Wyvern Wyvern ? |
1961, Fa. Doornbos, Amsterdam F. Zaalberg, Amsterdam F. Jansen, Bussum/Baarn R. E. de Groot, Amsterdam Geldig meetbrief in 1991 Paul van Nunen |
61-64 64-73 73 81 ? ? ? 16 |
Vagans Semper
Vagans Semper Greate Pier III ? --------- ? --------- Caravelle |
1959, Abeking & Rasmussen, Lemwerder C. Groot, Aalsmeer Tine van der Meulen Van Latum, Bergen A. M. Sustring, Leewarden Tabery de Jonge, Stavoren Meetbrief verlopen Fabian de Ronde Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum Dhr. Kuik, Huizen Actief |
58-63 63-72 72 ? 14 18 |
Joy II
Borea II Daisy --------- --------- |
1958, E.G. van der Stadt, Zaandam G. P. Nijbakker, Hilversum J. P. Visser, Hilversum H. van der Kamp, Epse Meetbrief verlopen Te Koop aangeboden door Bart Verwer in 2014. Jeroen Blansjaar Restauratie Amb. bootbouw, Amersfoort |
H-181 in strijd met de H-194 van Jan Bol en de H-189, tijdens de Nederlandse kampioenschappen van 1967.
|
62-64 65 ? 94 99 |
Stokpaardje
--------- Cheerio II Alexia Stay Free ? |
1962, Abeking & Rasmussen A. Doedijns, Den Haag Boot verkocht naar Zwitserland Werner C. Schupp Gary Free Guido Merz |
63-65 65-71 ? -- -- 71-74 74 87 |
H-184
Sans Rival Tête de Bois --------- --------- --------- Fête de Bois Fête de Bois --------- |
1963, Abeking & Rasmussen
N. Worp, Amsterdam H.K.H Prinses Beatrix, Lage Vuursche Verkocht onde de voorwaarde dat de naam van de boot gewijzigd zou worden. Dat gebeurde 1 letter maakt een andere naam D. W. Querido, Aerdenhout A. J. H. de Wilde Meetbrief verlopen in 1987 |
63-68 68-88 91 91 08 |
Holland
Tweestrijd Tweestrijd -------- Holland |
1963, Abeking & Rasmussen J. J. de Jongh, Veendam J. J. de Jongh, Heemstede F. M. Buningh, Amsterdam Geldig meetbrief in 1991 Rob Dekeukeliere, Amsterdam Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum Actief |
De '185' in gevecht met de '194' in het jaar1966.
Ankie en Rob ergens in Oostenrijk tijdens wedstrijden. Prachtige boot!
63 70-77 77-78 91 ? 91 |
Baccara
Griffioen Griffioen Greffioen ----------- |
1963, B. Borresens G. J. P. Engelbert, Wassenaar & C. Groot, Aalsmeer E. R. Frech, Rotterdam J. M. Boom, Alkmaar E. P. Jansen, Rotterdam Te Koop, Lemmer Geldig meetbrief in 1991 Gebruiksklaar |
63-66 ----- ----- 66-72 72-72 72-78 91 ? |
H-187
Barco de Plata ------------- ------------ Joy III Vliestroom Vliestroom Vliestoom ? |
1963, B. Borresens
G. P. Nijbakker, Hilversum In 1963 geen geldige meetbrief omdat de boot 12kg te licht was bevonden G. P. Nijbakker, Hilversum C. Bakker, Heiloo Mevr. M. W. Bakker-Huting, Heiloo H. Ruaidi De brand werd snel geblust en gelukkig had de 'H-187' slechts geringe schade.
|
63 ? |
Free Spirit
? |
1963, Abeking & Rasmussen A. Warners, Amsterdam Birkholzer, Maastricht |
64-81 81-88 88 91 -- 91? 99 -- -- |
Jan de Wal
Rooden Eets Jan J. Boterletter ? ---------- Jan de Wal Jan de Wal ---------- ---------- |
1964, B. Borresens, Denemarken Adelborsten R&ZV, Panta Rhei, Den Helder H. A. N. van Diepen, Den Helder R. M. Smit, Amsterdam R. van Hilten, Hoorn Geldige meetbrief in 1994 J.H. Rüger Fred en Annebee Michiels van Kessenich en leden van Zeilclub Thorn sinds hun jeugd (familie van wijlen Dhr. Rüger) Actief |
H-189, 'Jan de Wal', in tweestrijd met de '194' van Jan Bol, tijdens de Nederlandse kampioenschappen van 1967.
Hierbij nog een foto medio 1984, te IJsselmeer, nabij Edam-Hoorn Scheeps-terriër Teddy op de uitkijk en Ruud van Hilten aan de helmstok. Eens is hij met pittige golfjes overboord gegaan. Ik was toen alleen en het werd een kwestie van snel overstag en Teddy oppakken aan lijzijde! Weer op dek ging hij zijn vacht uitschudden. Direct naast mij natuurlijk! Daarna direct gewoon weer van voorschip naar achterschip racen! |
64 64-70 ----- 71-78 ? ? ? ----- ----- 20 |
White Jewel
------------ ------------ White Jewel White Jewel White Jewel ? ----------- ----------- ? |
1964, B. Borresens, Denemarken C. Groot, Aalsmeer Deelname World Cup in 1967 met als bemanning: Cees Kunpenshoek, Cor Grootschipper en Peter de Zwart KMJC, Den Helder Giel Ottenhof, Amsterdam Bloem, Schagen Geen geldige meetbrief in 1991 Draak komt voor op de VKSJ lijst van 2018. Bouwmeester, Amsterdam Actief & Te Koop |
"Foto-tje uit de jaren '70".
KMJC, Den Helder. |
64 |
H-193
? -------- -------- -------- |
Deichman, Rotterdam
Dit nummer is in 1964 voor de heer Donkervoort uit Rozenburg gereserveerd. Bij meting in 1964 bleek dat de boot niet voldeed aan de maten en het schip werd afgekeurd |
65-70 70 77-88 88-91 91 |
H-194
Fey-Loungh ? Meteoor II Meteoor II ---------- |
1964, B. Borresens, Denemarken
J. Bol & W. Kniep, Aalsmeer J. E. Landeweer, Aerdenhout C. C. Marinus, De Bilt & Lelystad R. L. E. van Pie, Stevensweert Geldige meetbrief in 1991 Foto in archief Fries Scheepvaartmuseum |
'Jan de Wal' in tweestrijd met de 194 van Jan Bol tijdens de Nederlandse kampioenschappen van 1967.
|
H-194 houd de rest van het veld op afstand.
65 68 |
Skirmir
------- |
1963, A. Eberhardt P. T. Smit, Naarden Boot verkocht naar het buitenland |
67-77 78 ? 91 91 |
Dolfijn
Dondersteen ---------- Serpent II ---------- |
1967, B. Borresens, Denemarken J. J. de Jongh, Veendam R. J. Lowe, Amsterdam A. J. M. Dubois, Amsterdam W. C. Schouten, Amsterdam Geldige meetbrief in 1991 |
"Op de foto's zie je de trailer en de sleepauto van De Jongh, een Buick Wildcat. Een trailer voor een Draak was in die jaren nog niet erg gebruikelijk"
Onze Draak op de Westeinder in 2021