Mijn site

  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer

Draak H-115


​Volgende Informatie ontvangen in Oktober 2019:
​
 

Beste Margriet en Jan,
 
Ik ben de kleinzoon van Evert Van Latum, aannemer uit Alkmaar. 
Draak 115 is tijdens de oorlog gebouwd zoals u correct vermeld door
Cor Vader (Victoria) aan de baangracht in Alkmaar. 
Hij is dus niet voor de export gebouwd.
 
Ik denk dat hij gebouwd is in 1942 of 1943. Ik kan mij niet 
voorstellen dat hij in het moeilijke jaar van 1944 gedoopt is. 
De doop en het zeilen met de draak staan op youtube!
 
"Familieleven tijdens de Tweede Wereldoorlog in Alkmaar ( serie
familiefilms Van Latum)   LENGTE; 7:25 !   
Ook de draak van Hulskamp staat op die film! 
Met de precieze lengte kunt u hem er uit halen. Er zijn namelijk
meerdere familiefilms Van Latum
 
Van 1943 (?) tot 1962 was mijn grootvader eigenaar van Draak 115
en zeilde daarmee hoofdzakelijk op het Alkmaardermeer.
 
In 1962 ongeveer heeft mijn opa hem met zijn dronken kont voor
500 gulden aan een visboer uit Alkmaar verkocht.
 
Draak 179
 
De familie van der Meulen is eigenlijk Tine Van Der Meulen Van Latum.
Zij zeilde er heel succesvol mee en won met deze draak vele wedstrijden.
U kunt zich misschien wel voorstellen dat dit hard aankwam bij haar
uitsluitende mannelijke tegenstanders waaronder officieren van de marine
onder andere Aas Visser (een zeer succesvolle draakzeiler) 
 
Vraagje: ik zou wel willen weten waar Draak 115 is.
 
Als u dat toevallig te weten komt zou ik dat graag zo spoedig willen weten.
 
Vriendelijke groet,
 
Arthur Schagen-Van Latum (zoon van Nelly van Latum)
 


Knoptekst
Foto

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer