Mijn site

  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer

​Draak H-34


​De volgende Informatie ontvangen in December 2017. 
​

Hallo Margriet en Jan, 
Ik probeer intussen mn oude zeilen DH34 te verkopen en dacht hoe ik dat ging aanpakken.

Even orienteren op internet alwaar ik op jullie geweldige site stuitte.
Toch even gekeken of de #34 er ook bij stond en ja hoor … maar helaas geheel teloor gegaan !! Jammer want de periode dat ik gevaren heb met deze boot was van 1987 tot 2006.

De Fafnir had jaren op de kiel in de bodem rustend in de gemeentejachthaven Willemstad gelegen. Peter Neebs neefje was inmiddels half en half eigenaar geworden en vw de uitzichtloze aanblik heb ik uiteindelijk sinds winter 1987 een algehele restauratie uitgevoerd. Nieuw blank dek, nieuwe mast, zeilen, bbmotor, dekzeil, alle naden tussen de planken met latjes en epoxy laten dichten, twee gebroken wrangen en vele gebroken spanten gerepareerd heb ik gedurende een jaar of vijf laten uitvoeren. 
Dus zeker geen polyester jasje, maar daarentegen wel dat goede gevoel, dat jullie ook zo belangrijk vinden, dat je de oude dame gered hebt ...

De Fafnir bleef uiteindelijk de hele zomer keurig nagenoeg DROOG onder de vlonders wat ik indertijd een aardige prestatie vond. Alleen rond de roerschacht zag ik dan wat roest spoortjes omdat dat niet echt dicht te krijgen was.

De eerste jaren heb ik vanuit Woudsend rond gevaren en ben uiteindelijk in 1998 naar jachthaven Noordschans over gevaren vw eindelijk wat meer diepgang ….. heerlijk !!
Eind 2005 (verdrongen) kwam ik in de winter eens kijken hoe mn heerlijke draakje in de winterstalling stond en brandde ik geheel af op alles wat stagen, roeren, katrollen, zeilen en lange masten had … grrr de weerstand voel ik nog steeds want de mannen van jachthaven Noordschans hadden de boot zoals gebruikelijk op de kiel in zo’n craddle gezet en om de boot wat meer rechtop te krijgen werd eenvoudig een enkele keg tussen de romp en de craddle geslagen, waarbij twee planken gebroken naar binnen gedrukt stonden …. heftig !!!

Ik stond oog in oog met zo’n gruwelijke mishandeling en onkunde door zo'n jachthaven dat ik nog steeds blijvend beschadigd ben …. overdreven zou je denken 
In ’t volgende seizoen zouden de planken vervangen moeten worden besprak ik met mn dochter, die ’t zeilen wel van me over wilde nemen.

Later hoorde ik van haar dat ’t allemaal te duur was. Beetje onnozel natuurlijk.
Kennelijk heeft Jachthaven Noordschans, die natuurlijk veel meer baat hadden bij nieuw verkochte plastic bootjes, de DH 34 gewoon zonder dekzeil achteraan bij dat hek vol in weer en wind kalt gesteltt. 

Ruim 6 jaar weer en wind heeft deze ooit perfecte boot de genadeslag weten toe te brengen en zo kwam de arme Dick van Zaal jammergenoeg net een paar jaar te laat.
Bovenstaande herbeleving ben ik de Fafnir postuum wel verschuldigd en voelt misschien wel onverwacht bevrijdend aan. 

Beste Margriet en Jan tot slot zal ik een fotootje hierbij doen, maar als je voor je archief meer beeld zou willen hebben hoor ik graag van jullie.
Met vriendelijke groet,

April 2016
​

Inbeslaggenomen door de havenautoriteit ivm niet betalen havengeld.
Hij zou dus nog geveild kunnen zijn. Het scheepje had al 20 + jaren een doodskleed van polyester en was niet meer te redden. De vorige eigenaar liet hem al jaren op de kant staan, maar zonder goed zeil dus er stond al een berg water in.
Met stofzuigen ! vd kielbalk brak een wrang af... die bleek brozer te zijn als roggebrood (niet overdreven) Toch in het water gelegd in Amsterdam, maar toen deze flink water maakte, heb ik de vervelende keuze maar gemaakt.
Dirk

Februari 2016
De volgende mail kreeg ik afgelopen februari 2014 van Thijs Struick:

Beste mensen,

Toevallig stuitte ik op jullie site. De bijbehorende foto is van mijn oude draak. Genomen in de zomer van 1986 op het wad. Ik kwam toen uit Denemarken gezeild. Toen heette de boot Fafnir.

Ik zie dat het schip nu in slechte staat is. Jammer. Ik heb hem in prima staat verkocht dat jaar.
​

Waarschijnlijk van de Marine geweest, te zien aan heel veel grijze bilge verf. Het verhaal ging dat prinses Beatrix een tijd op dit schip heeft gevaren.
Groet Thijs Struick

Januari 2014

In januari 2014 meldt Dick me dat de boot toch te ver heen is. Ze zal vernietigd gaan worden of op een veiling terecht komen. Jammer!
 
April 2013

Deze Draak, met de naam Wende, is eigendom van  Dick Zaal.
De H-34 heeft hij afgelopen maart 2013 kado gekregen van iemand die sinds midden jaren ’90 eigenaar is geweest van deze Draak.
Helaas is de H-34 in zeer slechte staat. De wrangen zijn zo verrot dat ze met de blote handen en stofzuiger verwijderd konden worden. Gelukkig heet Dick een co-eigenaar gevonden die samen met hem de H-34 gaat opknappen. De restauratie zal in Eembrugge plaatsvinden. 

Foto
Foto

Foto

Foto

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer