Draak H-81
Eind september 1941 werden drie Draak zeiljachten op Scheepswerf ‘De Vlijt’ op stapel gezet. Het waren de eerste van de ongeveer zeventien draken die daar tot 1949 werden gebouwd. De houten draken hadden een lengte van 8.90 m, een breedte van 1.96 m en een diepgang van 1.20 m. De gietijzeren ballastkiel woog 1000 kg. De bouw van de drie draken duurde ongeveer 20 weken tot eind augustus 1942, toen de eerste draak die “Barbara B.” heette, werd opgeleverd. Het zeiljacht was vernoemd naar de dochter van de opdrachtgever: Henriette Ellen Barbara Burgerhout. Het zeilnummer werd H 81. In deze periode werden op de Nederlandse werven regelmatig draken gebouwd en gemeten, want tegelijk met de ‘Barbara B.’ werden verschillende andere draken geregistreerd die op Nederlandse jachtwerven waren gebouwd. De twee andere draken die bij ‘De Vlijt’ op stapel stonden werden op 15 oktober 1942 afgeleverd en officieel gemeten als: H 82 (geen naam bekend) en H 83 met de naam “Nymph”. In die tijd werd als meetloon ƒ 50 per draak gerekend, daarbij kwam dan nog ƒ 20 aan ‘auteursrechten’. De gietijzeren kielen van 1000 kg werden gegoten bij IJzergieterij Dijkkamp in Zaandam en naar de werf in Aalsmeer getransporteerd. In 1942 was de prijs ƒ 195. De masten en gieken werden bij D. van der Neut in Alphen a.d. Rijn gemaakt. Het voorstevenbeslag en de achterspiegelplaat werd door de firma Krijn Pas geleverd. De zeilen werden vervaardigd door zeilmaker C. Hali uit Aalsmeer, voor de ‘Barbara B.’ kostte dat ƒ 559,55. Verder werd bijna alles op de scheepswerf zelf gemaakt. De kostprijs van de drie draken was in totaal ƒ 9780,45 en er werd door de scheepswerf ƒ 10751, 25 ontvangen. Gemiddeld kostte een draak ƒ 3583,75 en werd er dus een winst per boot gemaakt van ƒ 323,60. De “Barbara B.” en haar twee zusterschepen werden afgeleverd in de tweede helft van het jaar 1942, de problemen die de oorlog veroorzaakte zouden in de jaren daarna alleen nog maar toenemen. Toch deden in 1942 nog 26 draken mee aan verschillende wedstrijden, ook de “Barbara B.” zeilde zelfs nog enkele wedstrijden. Daarna is er eigenlijk niet veel meer van het schip bekend. Gelukkig liet eigenaar H.A. Burgerhout Jr. door C. Waasdorp nog een prachtige schilderij van zijn draak H 81 maken. Waarschijnlijk is het de enige herinnering aan dit schip, want er is verder niets meer van terug te vinden. Haar twee zusterschepen hebben de oorlog gelukkig wel overleefd: de naamloze H 82 was nog tot 1955 geregistreerd en de H 83 “Nymph” werd in 1953 naar Indië verscheept als “Egretta”. Hieronder een overzichtje van het bouwen va een draak in de jaren "40 in Aalsmeer. Het is niet helemaal compleet, maar je krijgt wel een indruk hoe dat ging destijds. Bouw van een Draak in de jaren "40 Een werkweek liep op scheepswerf ‘De Vlijt’ van zaterdag tot aan de vrijdag van de volgende week. Begin: werkweek 1 Kiel gemaakt, steven, spiegel en slemphout Gietijzeren kiel kwam van ijzergieterij Dijkkamp uit Zaandam, ƒ 425 week 2 Spanten klaarmaken, balkweger klaarmaken, sponningen opschaven, spanten buigen week 3 huid zetten (aanbrengen) week 4 huid zetten week 5 huid zetten week 6 huid zetten, mallen uitnemen en schuren week 7 schuren en wrangen inzetten week 8 huid, binnen- en buitenzijde, opknappen enz. (opknappen betende hier: schuren, bijwerken, gereedmaken voor het aflakken en/of afschilderen) week 9 In deze week was men klaar met de huid opknappen en gingen de hoofdbalken er in. De eerste negen weken werd er meestal met een ploegje van drie tot vijf timmerlieden aan de draak gewerkt. Werkweek 10 tot 21 Deze weken waren meestal één of twee timmerlieden aan de draak bezig. week 22 helmstok pasmaken, op de kar zetten en tewaterlating week 23 optuigen en aflevering—De Draak is klaar. Bovenstaand verloop van de bouw is een gemiddelde, soms ging het sneller en een andere keer duurde het wat langer Loon timmerlieden: 2049 uur ƒ 1158,69 Loon schilders, ijzerwerkers enz.: 185 uur ƒ 127,05 Totaal loonkosten 22324 uur ƒ 1285,74 Materiaal verbruik ƒ 600 Verf ƒ 225 Hout ƒ 1000 Kiel: gietijzer, 1000 kg geleverd door ijzergieterij Dijkkamp te Zaandam, ƒ 425 Mast en giek: geleverd door de firma D. van der Neut te Alphen a.d. Rijn, ƒ 177,50 Voorsteven beslag en achterspiegelplaat: geleverd door de firma Krijn Pas, ƒ 15,50 Zeilen: geleverd door zeilmaker C. Hali, Aalsmeer, ƒ 524,60 Meetloon en auteursrechten ƒ 70 FACTUURBEDRAG ƒ 5000 Met dank aan Huib de Vries Kijk even op zijn site www.scheepswerfdevlijt.nl daar zijn heel leuke verhalen te vinden van prachtige historische scheeptjes die gemaakt zijn op “de Vlijt & Westeinder”. Absoluut een aanrader! |
|