Mijn site

  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer

Draak H-99 alias H-242


​Volgende Informatie ontvangen in Oktober 2016: 

Heb Draak 242.
Deze is lang geleden gerestaureerd door Dommerik.
Ik begreep dat dit origineel de DH-99 is geweest gebouwd in 1943. Helaas is
mijn Draak H-242 alias H-99 onder de waterlijn volledig verrot en deze zal als verloren beschouwd moeten worden.

Rob Gerard 

​-------------------------------------------------------------------------------

Hierbij wat informatie van de Draak 99 / Draak 242

In 1992 professioneel gerstaureerd door Doomerik. Geheel in de epoxy gezet.
Geheel zeilklaar en getuigd voor wedstrijden. I

Gegevens:
Bouwjaar: 1943
Zeilnummer: NED242
Ligplaats: Meppel
Romp: Grenen (licht) geheel in epoxy (professioneel uitgevoerd)
Dek: Teak, afgewerkt met mahonie
Zeilen: North Sails
Mast: Petticrows
Beslag: Harken

__________________________________________________________

Geachte heer Gérard,
Mijn informatie is dat het vermoedelijk D H 99 is en gebouwd bij Kraaijer in Zaandam.
Vermoedelijk 1943.
Dat wordt bevestigd door de creosoot lucht die van de oude huid kwam tijdens de restauratie. Het is een zgn 'telegraafpalen' draak. Gebouwd van omgezaagde palen in de oorlog.
Slechts een deel van de originele huid is nog aanwezig. Kielbalk, doodhouten, alle wrangen en spanten, dekwegers en de complete dek constructie zijn in 1991 door mij vernieuwd. De boot bleek ook 50cm ingekort en dat is hersteld. Hij is opnieuw gemeten en bleek snel bij wedstrijden.
Ik heb nog schokkende foto's van de hele klus.

Met vriendelijke groet,

Joop Doomernik

​​
Foto
Foto

Foto

Foto
Foto

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • H-1 t/m H-50
  • H-51 t/m H-100
  • H-101 t/m 150
  • H-151 t/m 200
  • H-201 t/m 250
  • DH-29
  • DH-139
  • DH-151
  • Geschiedenis
  • Het leven van een Draak
  • Helgoland
  • Contact
  • Landrover Serie III
    • Landrover Serie III
    • Ontstaan van een model
    • Het begin
    • Nederlandse leger
    • De 109 Ambulance
    • The Lightweight
    • NATO-normen
    • Diesel
    • Handboeken + Onderhoud
    • Aanpassingen
    • Militaire Onderscheidingtekens
    • De verschillen
    • Vragen en antwoorden
    • Koude Oorlog in NL
    • Mijn Landrovers >
      • 35-VS-RV
      • 69-KGR-7
      • 94-VR-TV
      • 90-SF-NJ
      • Motoren
    • Reparaties >
      • Remmen
      • Keerringen
      • Olie temp. meter
      • Kilometerteller
      • Fuseekogel
      • Wielnaafbouten
      • Dynamo + Accu
      • Differentieel
      • Rembekrachtiger
      • Startmotor
      • Waarschuwingslamp rem
      • Steekas + vooras
    • Disclaimer